Frågestund med Brocc

Vi på Brocc välkomnar alla typer av frågor om oss och vår verksamhet. Vi har sammanställt några utav de frågor som kommit in under veckan från kundtjänst och sociala medier. Tveka inte att höra av dig till oss om du har några funderingar!

Finns det någon insättningsgaranti?

Investeringar via Brocc omfattas inte av insättningsgarantin eftersom det är fråga om investeringar direkt i lån, och inte pengar på ett bankkonto. Riskerna för investerarna är begränsade till följd av noggrann kreditbedömning, riskspridning, löpande amorteringar samt riskjusterade räntor på varje lån.

Du kan läsa mer om detta på; www.brocc.se/lag-risk och www.brocc.se/diversifiering

Vad händer om Brocc går i konkurs? 

För att våra kunder ska känna sig trygga har Brocc en rigid struktur för att säkerställa våra kunders kapital, lånetillgångar och betalningar. Till att börja med är Sparlån ett tillståndspliktigt bolag, ett så kallat betalningsinstitut. Detta ställer en mängd krav på vår verksamhet, inte minst vad gäller intern styrning och riskkontroll.

Investerarna hos Brocc har även direkt ägande i lån, något som varje kund kan följa upp i inloggat läge på mina sidor. Samtliga kunder är kreditvärdiga vilket innebär att de genomgått en noggrann kreditprövning.

Om Brocc inte kan uppfylla sina åtaganden gentemot sina Investerare kommer advokatbyrån(Glimstedt) tillsammans med inkassobolag att fortsätta fakturera och distribuera återbetalningar till sina kunder.

Vilka är dessa privatpersoner som jag lånar ut till, hur kan jag vara säker på att de betalar tillbaka?

Vi väljer ut kreditvärdiga låntagare ifrån hela Sverige. Låntagarna är vanligen arbetstagare i mellan 30-50 år som arbetar i offentlig sektor, transport- eller industrisektorn. Gemensamt för de flesta är att de antingen bor i hyresrätt eller bor i bostadsrätt/villa i ett område som inte följt med i storstadsområdenas prisutveckling på bostadsmarknaden senaste åren. Därför saknar de möjlighet att belåna bostaden när de ska göra kapitalinvesteringar. Brocc har som uttalad ambition att inte bidra till någon osund kreditexpansion i Sverige utan vi vill istället ge bättre villkor de kunder som idag betalar för höga räntor.

Om du har några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på kundservice@brocc.se så hör vi av oss för ett telefonsamtal eller bokar ett personligt möte. 

Hälsningar,

Brocc team

Prenumerera på nyheter från Brocc