Intervju med Johan Eriksson

Vi fick nyligen en pratstund med entreprenören Johan Eriksson, som är del av Googles ledningsgrupp i Sverige och dessutom en av medlemmarna i vårt Advisory Board. Vi passade på att fråga honom om hans syn på digital marknadsföring, något han jobbar med dagligen bl.a. i sin roll på Google, och vad han anser är den största styrkan i plattforms- och delningsekonomin som växer sig allt starkare inom många olika branscher idag.

 

Vem är Johan Eriksson?

Ingenjör med aptit för innovation. Älskar att få människor att höja sin ambition när det gäller hur de tar sig an livet, företagsbyggande och allt annat. Leder specialisterna i digitalisering på Google. Delägare i en rad bolag inom retail, finans, automotive, hälsa och utbildning. Tre underbara barn och en lika fantastisk fru.

 

Varför finner du just digital marknadsföring så intressant?

Grundsyftet med marknadsföring är att koppla ihop människor med just rätt produkter för dem så de kan leva det liv de vill leva. Digital marknadsföring gör hyperrelevans möjligt genom mängden data om en person. Det gör att vi verkligen kan närma oss grundsyftet med marknadsföring, dvs rätt produkt till rätt person vid rätt tillfälle.

 

Hur har digital marknadsföring förändrats under de senaste åren?

Det som vi tidigare pratade om som ”vore roligt” att kunna göra är idag faktiskt möjligt. Det som också förändrats stort är mängden moment som idag kan automatiseras för att fria upp tid för att arbeta med det som inte kan automatiseras, t ex innovation. Inte sällan stöter jag på situationer där mer än 50% av det manuella arbete som görs kan automatiseras. Vad roligt att få så mycket tid över till innovation och annat viktigt!

 

Vad är det som gör att bolag som Spotify, Uber, Airbnb är så framgångsrika?

Oj, stor fråga. Givetvis vet jag inte alla faktorer som gör dem framgångsrika. I grunden ser jag dock en trend efter att ha haft förmånen att arbeta med många av de riktigt duktiga bolagen, och det är att de alla har två saker i grunden: En fantastisk produkt och en fantastisk kundupplevelse. De har ett radikalt kundfokus som gör att det är lätt att förstå produkten, lätt att bli kund och ett nöje att vandra genom hela kundresan. Produkt och kundupplevelse trumfar det mesta.

 

Vad anser du är styrkan i delnings-/plattformsekonomi generellt och P2P-lending specifikt?

Det finns många styrkor med delningsekonomin, inte minst att det gör det möjligt för alla jordens invånare att resursmässigt leva tillsammans, vilket gör det väldigt viktigt att vi låter delningsekonomin få det utrymme den behöver. Det som är bra med P2P-lending är att det utmanar existerande affärsmodeller i branschen. En bransch som varit orörd länge blir inte radikalt kundfokuserad, och det blir oklarare och oklarare exakt vilket värde aktörerna adderar. Om jag t ex går in på en banks hemsida idag och ser olika alternativ på sparkonton, alla med nollränta. Varför ens visa olika alternativ om allt är nollränta? Om man då som bank inte innoverar och tar fram andra sparformer så gör man inte sitt jobb. P2P-lending är långt från färdigt som koncept, men det är något som kommer att stimulera innovation i branschen, och det är bra.

 

Vad behöver man som varumärke/bolag göra idag för att synas och stå ut från bruset?

Svår fråga. En sak jag brukar säga till ledningsgrupper jag träffar är att innan ni tittar på er nästa videoannons, blunda ett ögonblick och gissa hur en annons från ett bolag i er bransch ser ut, titta sedan på annonsen, och om ni gissade rätt så kommer ni inte stå ut och synas. Vi vet alla hur en annons från ett bilmärke ser ut, eller en telekom-spelare, eller en bank. Här behöver man tänka annorlunda från början.

 

Vilka fällor ser du inom digital marknadsföring idag?

Att vi överskattar det på kort sikt och underskattar det på lång sikt. Möjligheterna med digital marknadsföring utvecklas exponentiellt, och människor tänker linjärt. Om du ritar en linjär kurva över en exponentiell ser du att den linjära är bättre på kort sikt, dvs vi överskattar det digitala alternativet. Men om du tittar på längre sikt trumfar den exponentiella kurvan den linjära många gånger om, och det är faran med digital marknadsföring. Dvs att det finns skeptiker som använder kortsiktiga tveksamma resultat och säger ”Vad var det jag sa…?”, vilket leder till att digital marknadsföring inte får den prioritet den behöver ha, och så blir de totalt omsprungna på längre sikt. Människans förmåga att förhålla sig till innovation är helt enkelt den största risken med digital marknadsföring.

 

Du sitter med i Brocc’s Advisory Board, vad innebär det?

Att jag då och då ställer jobbiga frågor… Nejdå. Som jag ser rollen i en Advisory Board så är det som en sparringpartner. Alla behöver sparringpartners för att bli bättre. Det gör ont ibland men man blir alltid bättre. Jag försöker givetvis bidra med kunskap inom de områden jag haft förmånen att lära mig när det gäller digitalisering.

 

Vilka är dina viktigaste råd för att lyckas på dagens snabbförändliga marknad?

Det vi fundamentalt behöver förstå är att eftersom det enda vi är överens om är att världen ständigt förändras så är den enda långsiktigt hållbara strategin och konkurrensfördelen för alla världens företag att lära sig saker snabbare än omvärlden förändras och omsätta kunskaperna i relevant innovation. Det är den ENDA långsiktigt hållbara strategin. Allt annat har ett bäst-före-datum. Så om man inte vet vad man ska lära sig nästa vecka så lämnar man lärande till slumpen, och det är alldeles för viktigt för det. En VD som inte lägger minst 5h/vecka att lära sig mer om digital teknik tror jag kommer få det kämpigt förr eller senare. Om ett företag inte investerar signifikant i kontinuerlig innovation så vet de något jag inte vet, för det enda jag vet är att morgondagen kommer vara annorlunda än idag. Livslångt lärande och innovation vinner alltid i längden.