Därför ska du inte låna av bankjättarna

Räntorna har gått ner extremt mycket senaste åren, men det har inte gått tillbaka till kunderna. Pengarna har stannat bankernas fickor. Vi har pratat med med Mattias Olsson, gruppledare på kreditavdelningen här på Brocc kring hur han ser på låneutvecklingen.

Hur ser din bakgrund ut och varför började du på Brocc?
Jag började arbeta för Brocc för 2 månader sedan och har ca 12 år i branschen med
bakgrund inom både kreditgivning och kravhantering. Jag känner att Brocc har något spännande på gång och att företaget försöker bygga något där man sätter kunden i fokus och att allt ska vara så smidigt och billigt för kunden som möjligt från start. Vi har ett smidigt ansökningsflöde och de flesta kunder får en lägre ränta hos oss än hos konkurrenter oavsett lånebelopp.

 

”Vi vill inte tjäna pengar på att folk gör fel”

Enligt Mattias är detta något Brocc vill ändra på:

– Vi erbjuder individuella räntor till alla kunder vilket medför att många kunder kan få bättre villkor, säger han.
Istället för att profitera på kundernas misstag uppmuntrar man de till att göra rätt:

– i vill inte tjäna pengar på att folk gör fel. Om vi skickar ut ett
påminnelse-sms om man är sen med betalningen istället för att skicka
en förseningsavgift får du gladare, nöjdare och förhoppningsvis
återvändande kunder.

Så hur tjänar ni pengar istället?
– Redan från början har vi lägre kostnader i och med att vi gör allt digitalt och har en mer slimmad organisation och snabbare och smidigare system. Allt är byggt för en hög effektivitet. Det gör att vi kan lägga mer fokus på kundrelationen, vår affär bygger både på att få fler kunder och att behålla dem över tid.

Minst lika tryggt – men med individuella räntor och pengar
tillbaka med ett modernt lojalitetsprogram.

Traditionellt sett går vi till banken när vi ska låna pengar. Vad många kanske inte vet är att bankerna och inkassobolag tjänar stora pengar på privatlånen – utan att kunderna får bättre räntor och villkor.
– Det är en mycket lukrativ affär för bankerna eftersom det svenska systemet med kreditupplysning och noggrann bakgrundskoll av kunderna gör det säkert att låna ut pengar, berättar Mattias och fortsätter:
– Många banker och kreditkort erbjuder alla kunder samma ränta. En stor del av intäkterna för banker och inkassoföretag kommer dessutom från förseningsavgifter, dröjsmålsräntor och andra avgifter. I vissa fall kan man
få intrycket att de vill att kunderna ska göra fel.

 

”Det ska löna sig att vara trogen”

Just ambitionen att få lojala kunder i en bransch där man, som Mattias uttrycker det, ”hoppar runt i jakten på bättre ränta” gör att Brocc hela tiden fokuserar på kundens bästa. Pressade individuella räntor, förmånliga villkor och en återbäring till kunder som betalar i tid är hörnstenarna: 

– Vi vill att man alltid ska känna att räntan är bra hos oss. Är man kund över tid får man även pengar tillbaka, det ska löna sig att vara trogen och inte hoppa runt.