Skip to contentBrocc Logo Large
IntervjuVåra kunder

Kreditchefen spindeln i nätet

Broccs kreditchef Alexandra Rolnik har varit med sedan lanseringen av Sparlån och är en nyckelspelare i teamet som driver den dagliga kreditverksamheten så väl som bolagets utveckling framåt. Med mer än 12 års erfarenhet och en ekonomimagister från Stockholms Universitet har hon gedigen kunskap inom risk och kreditgivning.

”Jag har under mina år i finansbranschen arbetat inom olika områden inom ekonomi och de senaste åren uteslutande med kredit, men med olika produkter. Det har gett mig en oerhört bred bas att stå på och många lärdomar som jag har tagit med mig in i rollen som kreditchef på Brocc”, berättar Alexandra.

Hjärtat i bolaget

På en bank eller kreditinstitut är kreditavdelningen själva hjärtat. Som ansvarig för en så central avdelning blir man även lite av en ”spindel i nätet” och delaktig i många olika delar och processer i företaget, en roll som Alexandra trivs bra med;

”Jag älskar när det händer saker, att vara med och driva och påverka. Det passar min personlighet väldigt bra. Det är även en av anledningarna varför jag gick från min förra arbetsgivare BlueStep Bank där jag jobbade i 10 år till fintech-branschen, en bransch som just nu ser en oerhört spännande och snabb utveckling”.

Kreditprocess i förändring

Även själva kreditprocessen är under ständig förändring. Förändringar i samhället och på marknaden, och en ökad konkurrens gör att alla aktörer idag måste vara mer lyhörda och flexibla.

”I Sverige har storbankerna länge styrt marknaden och haft nästintill monopol på både bostadslån och privatlån. Idag ser det annorlunda ut, det finns många fler aktörer på lånemarknaden, något som i sin tur har drivit fram en mycket sundare marknad för både kunder och nya aktörer.”

Med ”sund” menar Alexandra att storbankerna inte längre enhälligt kan styra kraven för vilka kunder som kan låna i Sverige. Idag har fler människor möjlighet att ta lån, trots att deras situation skiljer sig från storbankernas i mångt och mycket konservativa kriterier för en ”bra” kund. Arbetsmarknaden ser exempelvis väldigt annorlunda ut idag än för bara tio år sedan där det idag är många fler som har tim- och visstidsanställning. Man brukar exempelvis prata om ”gig-ekonomin”, ett uttryck som syftar på den flexibla och i mångt och mycket osäkra arbetsmarknad som växt fram till följd av den digitala transformationen.

”Den digitala utvecklingen driver så många aspekter av samhället och då måste även kreditprocessen anpassas. Vi som ett relativt nystartat bolag, som kommer in i en ny tid och ett digitalt samhälle har ett helt annat tänk redan från början. Hela idén med Brocc är just att kunna vara flexibla, att ligga i framkant och med modern teknologi vara med och driva utvecklingen inom vår bransch”, förklarar Alexandra.

Viktigaste byggstenarna i kreditprocessen

När det kommer till själva byggstenarna i kreditprocessen berättar Alexandra att det allra mesta sker digitalt och direkt i plattformen. Med smidiga processer och inhämtning av information blir det enkelt för kredithandläggarna att sedan göra en helhetsbedömning där de tar hänsyn till kreditupplysningen, risk score och där en likviditetsbedömning jämförs med den önskade lånesumman och löptiden på lånet.

”Mycket sker digitalt och är inbyggt i våra algoritmer. Men kredithandläggarna spelar fortsatt en väldigt viktig roll i kreditprocessen, allt kan inte ersättas av teknik enligt min mening. Jag har byggt ett dynamiskt team men flera olika personligheter i gruppen för att få ett starkt team med många olika idéer och infallsvinklar. Ibland säger siffror och statistiken inte allt, men den i kombination med den mänskliga analysen ger en stark helhetsbedömning.”

Snabbhet, transparens och enkelhet genomsyrar

Konkurrensen ökar på kreditmarknaden och det finns i dag många aktörer, både traditionella och mer nydanande. En konkurrens Alexandra välkomnar då den förutom att minska storbankernas inflytande även för med sig ett tydligare kundfokus.

”Som i så många andra branscher skapar konkurrensen bättre villkor för användarna. Konsumenterna behöver inte längre stå med mössan i hand på banken och snällt be om lov, idag kan de själva påverka i mycket större grad. För oss gäller det att hela tiden fortsättas utveckla och att alltid ha kunden i fokus för att vinna affären. Det gör vi bl.a. genom att vara lyhörda, att erbjuda snabbhet och enkelhet, både för våra låntagare och investerare. Med vår affärsmodell, där vi kapar onödigt dyra mellanhänder som storbankerna, kan kunderna istället ta del av den kakan. Transparens är ett också viktigt ledord för oss, det ska vara enkelt förstå och man ska inte behöva en massa specialistkunskaper för att kunna ha en bra privatekonomi.”

Njuter av resor och god mat

Även om jobbet som kreditchef på Brocc tar mycket av Alexandras tid, hinner hon även slappna av och njuta på sin lediga tid.

”Jag älskar mitt jobb och ska erkänna att jag spenderar mycket tid på kontoret, men när tillfälle ges älskar jag att resa och att njuta av kulinariska upplevelser. Gärna de två i kombination. Jag kommer jobba största delen av sommaren men hinner åka några dagar till Rom. Där ser jag fram emot att njuta av både den fantastiska matkulturen och det historiska arvet. Det blir helt säkert en gelato eller två också!

Vill du veta mer om kreditbedömningen hos Brocc, läs mer här.

Brocc Logo SmallCopyright © 2024 Alla rättigheter förbehållna av Brocc AB