Har du också känt dig lurad av din bank? Då är du inte ensam, var tredje svensk känner likadant.

Dåliga villkor för småsparare, höga låneräntor och snåriga avtal sticker i ögonen hos många samtidigt som media rapporterar om bankernas enorma vinster. Då är det inte konstigt att förtroendet för bankerna är lågt. För att få reda på mer om hur det egentligen står till med detta har vi låtit YouGov göra en undersökning om hur svenskarna upplever sin relation till banken. Resultaten från undersökningen bekräftar bilden av missnöjda bankkunder, exempelvis så uppger varannan svensk att de tycker att bankerna sätter sina intressen före kundens. 

  • – Det är helt galet att så många känner sig lurade och åsidosatta av sina banker. Hade det gällt vilken annan bransch som helst så skulle företag som missköter sig på det här sättet gått omkull eller tvingats till omfattande reformer. Men inte i bankvärlden, där är det tydligen praxis, säger Jonathan Klein, vd på Brocc. 

  • Alternativ är lösningen

  • Med tanke på hur illa bankerna sköter sig är det inte konstigt att det är nästan dubbelt så många som skulle vilja spara pengar hos en annan aktör än de som vill stanna hos bankerna. Tyvärr verkar det vara just bristen på kända alternativ som är den största anledningen till att många inte byter bank, något som vi på Brocc vill hjälpa till att råda bot på. 

I många andra branscher har användarperspektivet satts i fokus, villkoren förbättrats och onödiga mellanhänder kapats tack vare ny teknik. Nu har den här förändringen kommit till finansbranschen. Vi är en del av en rörelse för schysstare villkor och ökad transparens för alla parter. Våra kunder slipper både banker och börs och vi vågar tro att det är vi och liknande aktörer som är framtiden.