”Vi vill ge låntagarna bättre ränta”

Vill du ta ett blancolån för att köpa bil eller renovera? Då är pengarna bara några knapptryck bort. Men hur schyssta är egentligen villkoren du får och vad ingår i priset?

”Låna pengar med schyssta villkor” – så låter det när man söker på ”blancolån” på Google idag. Men hur schyssta är egentligen villkoren när du vill låna pengar utan säkerhet?

Ett hett diskussionsämne på den svenska kreditmarknaden är de ökande blancolånen och de skyhöga räntorna som konsumenterna tvingas betala för att få låna pengar till bilköp eller renovering.

Lån utan säkerhet, så kallade blancolån, växer explosionsartat i Sverige och allt fler tappar bort sig i den snåriga lånedjungeln. Enligt Svenska Dagbladets kartläggning av flera stora aktörer på blancolånemarknaden (https://www.svd.se/nischbankerna-fortsatter-tjana-storkovan-pa-blancolan) tvingas konsumenterna leva med räntor på upp till 33,23 procent för ett snittlån på 40 000 kronor. Samtidigt gör låneinstituten själva ordentlig vinst på kundernas bekostnad.

Inga dolda kostnader och avgifter 

Idag finns ett enormt utbud av nischbanker som erbjuder pengar till renoveringar eller köp av båt eller bil. Det har gjort det lättare för konsumenterna att få lån, men också svårare att fatta beslut. Villkoren är ofta svårtolkade vilket medför att många har svårt att förstå vilka avgifter och extra kostnader som ligger gömda och inbakade i formuleringarna och priset.

På en kreditmarknad med allt fler aktörer och låntagare är det därför viktigt med en gedigen kredithandläggning. För att låntagare inte ska känna sig lurade och tvingas betala alldeles för höga räntor bör kreditetik och transparens bli allt viktigare faktorer. Låntagaren ska veta varför kreditgivningen ser ut som den gör och vilka avgifter som finns.

–  Vi vill vara ärliga och öppna mot våra kunder och på ett transparent och tillgängligt sätt förklara vilka avgifter som finns. För oss är det viktigt att vi har en moralisk kompass och inte profiterar på affärer som inte skapar värde för kunden. Vi tjänar inte pengar på dröjsmål utan hjälper våra kunder att betala i tid med hjälp av påminnelser och SMS. Vi vill helt enkelt ge låntagarna bättre ränta, inte expandera kreditgivning till grupper som lätt hamnar i negativa skuldspiraler, säger Jonathan Klein, vd på Brocc.

”Kreditetik är en av de viktigaste frågorna”

Broccs kunder är kreditvärdiga låntagare från hela Sverige. Låntagarna är ofta löntagare inom offentlig sektor, transport- eller industrisektorn och som inte har möjlighet att ta lån på sin bostad. När Brocc presenterar en ränta inkluderas förmedlingsavgift och vad den förmedlingsavgiften ligger på för att låntagaren ska veta exakt vad som ingår i priset. Varje individ bedöms sedan utifrån sin kreditvärdighet och får en anpassad ränta.

Kreditetik är en av våra allra viktigaste frågor. Broccs syfte är inte att expandera kreditgivning till nya grupper utan att ge bättre villkor till dem som redan lånar. Idag tackar vi faktiskt nej till mer än 70 procent av låneansökningarna som kommer in, avslutar Jonathan Klein.

Det är viktigt att se över sina blancolån för att säkerställa att du betalar en så låg ränta som möjligt. Du kan exempelvis samla dina dyra lån hos oss och sänka din månadskostnad väsentligt. 

Prenumerera på nyheter från Brocc